15 Temmuz 2015 Çarşamba

BİR ÖĞRENCİNİN GÖZÜNDEN ÇEŞME VE TURİZM REHBERLİĞİ BÖLÜMÜ

Sınav sonuçlarının açıklanmasıyla tercih dönemine girmiş bulunmaktayız. Ege Üniversitesi Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu Turizm Rehberliği bölümü öğrencisi olarak, okulumuzu ve bölümümüzü tercih etmeyi düşünen arkadaşlarla bir öğrencinin gözünden Çeşme ve turizm rehberliği hakkında faydalı olacağını düşündüğüm bilgileri paylaşmak isterim.
Öncelikle okulumuz Çeşme'de bulunduğu için ana kampüse yaklaşık bir buçuk saat uzaklıkta. Sık sık İzmir'e gitmek ekonomik açıdan öğrencileri biraz sarsabiliyor. İzmir'e ulaşımı Çeşme Seyahat ile sağlıyoruz. Öğrenci tarifesi uygulanan biletler kişi başı 13 tl. Gidiş-dönüş toplamda 26 tl veriyoruz. Ancak 1 mayısta eshot uygulamasının gelmesiyle İzmir'e gidiş maliyeti düştü. Tek sorun eshot günde yalnızca iki kez Çeşme'ye geliyor. Bu sorunun çözümü ile ulaşımın kolaylaşacağına inanıyoruz.
Ana kampüsten uzakta olmanın birtakım sıkıntıları var. Neredeyse her öğrencinin yakındığı ortak konu; Çeşme'de sosyal yaşam. Kampüste olduğu gibi sosyal kulüpler, öğrenci kafeleri, zengin bir kütüphane ve diğer sosyal faaliyetler burada yok. Ancak yaşadığımız yere, okuduğumuz okula hareket katmak bizim elimizde. Yıl içerisinde futbol, langırt, masa tenisi gibi turnuvalar düzenliyoruz. Rehberlik bölümü olarak Efes, Bergama, Didim gibi ören yerlerine geziler düzenleyip, hem sosyal faaliyette bulunuyoruz hem de tecrübe kazanıyoruz. Bu yıl Halk Bilim dersi kapsamında ilkini yaptığımız Hıdırellez kutlamasını geleneksel hale getirmeyi planlıyoruz.
Okulumuzda basketbol, voleybol ve futbol takımları mevcut. Bu yıl oluşturulan müzik odamızla birlikte bir de müzik grubumuz oldu.
Deniz kenarında yer alan okulumuz havaların ısınmasıyla çok daha güzel oluyor. Çeşme'de kışlar yağmurlu ve rüzgarlı geçiyor. Bu yüzden kıyafet ve ayakkabılarınızı yağmura göre seçmenizi tavsiye ederim. Bir de şemsiyenizi yanınızdan ayırmayın derim. Gün içerisinde güneş, yağmur ve rüzgarı görmeniz mümkün. Yağmur genellikle kasım ortasında başlar ancak tüm kış yağmaz. Aralık ayının sonlarında havanın 17 derece olduğuna şahit oldum. Şubat sonlarında hava ısınmaya başlar. Eğer deniz tutkunuysanız mart ayında denize girmeye başlayabilirsiniz. Kasım ortalarına kadar da denize girmeye devam edebilirsiniz.
Kışları Çeşme yalnızca biz öğrencilere ve emeklilere kalıyor. Aslında en güzel dönemi diyebilirim. Oldukça sessiz ve sakin oluyor. Eğer huzuru arayan ve yalnız kalıp, kitap okumayı seven biriyseniz, Çeşme size cennet gibi gelecektir. Kışın birçok dükkan kapanıyor. Merak etmeyin, kalanlarla yaşamak mümkün. Öğrenciler genellikle aynı belirli mekanlarda vakit geçiriyor. Yazın o görkemli gece hayatından eser kalmıyor. Genellikle haftada bir kez öğrenciler için parti düzenleniyor. Genel olarak fiyatlar yaşadığınız yere göre biraz yüksek gelebilir. Ancak bir süre sonra alışıyorsunuz. Bir de nerede ne yiyeceğinizi, nereden ne alacağınızı öğreniyorsunuz.
Konaklamadan bahsedecek olursak okula, dolmuşla 10 dakika mesafede bir KYK yurdu var. Erkekler ve kızlar aynı bahçede karşılıklı bloklarda kalıyoruz. Odalarımız 4 kişilik ve her odanın kendine ait banyosu, balkonu ve mini buzdolabı var. Sabah kahvaltısı ve akşam yemeği olmak üzere iki öğün yemek var. Aylık 130 tl ücret ödüyoruz. Ayrıca yurt da okulumuz gibi deniz kenarında. Ancak tek sıkıntı, yurt kapasitesinin az olması. Bu yüzden KYK yurduna yerleşmeniz mümkün olmayabilir. Çeşme'de herhangi bir özel yurt ya da özel apart yok. Ancak bazı oteller ve pansiyonlar odalarını aylık olarak öğrencilere kiralıyorlar. Aylık ortalama 400-700 tl arasında fiyatlar değişiyor. Eğer evde kalmayı tercih ederseniz 3 kişi aylık ortalama 800-900 tl'ye rahatlıkla kalabilirsiniz. Aslında fiyatlar yüksek sayılmaz. Çünkü evlerin bir çoğu eşyalı ve villadır. Daha uygun fiyatlarda da ev bulmanız mümkün.
Son olarak artık bölümden ve derslerden bahsetmek istiyorum. Bu bölüme gelirken her şeyi araştırarak ve isteyerek geldim. Üçüncü sınıfa geçtim ve iyi ki bu bölümdeyim demekten kendimi alamıyorum. Hayatımın en doğru kararıydı diyebilirim. Bir kere dersler çok eğlenceli ve ilgi çekici. Her ders genel kültürümüze ve mesleğimize katkıda bulunacak nitelikte hazırlanmış. Aslında çoğu dersimizin temelinde insanın tarihsel ve kültürel gelişimini öğreniyoruz. Tabi her ders bunları bize farklı açılardan sunuyor. Mesela bir arkeoloji dersinde ilk insandan başlayıp yunan sütun düzenine kadar her şeyden bahsederken, dinler tarihinde tek tanrılı dinlerden çok tanrılı dinlere kadar tüm inanışlara, sanat tarihinde anadoludaki tüm mimari dönemlere ve eserlere, anadolu tarihinde yazı öncesi ve sonrası hangi gelişmeler olduğuna, mitoloji dersinde mitosların ortaya çıkışından insanlar üzerindeki etkisine kadar, mesleki ingilizce dersinde kültürümüzde var olan geleneklerden ülkemizin coğrafi dağılımına kadar her şeye değiniyoruz. Bunlar yalnızca derslerimizden birkaçı. İkinci yabancı dil olarak birinci sınıftan itibaren italyanca görüyoruz. Eğer biraz gayret ederseniz italyancayı da ingilizce kadar öğrenmeniz mümkün. Bazı dönemler bölüm derslerimizin yanı sıra turizm dersleri de alıyoruz. İşimiz turizmle doğrudan bağlantılı olduğu için bu dersler de bize katkıda bulunuyor.
Geçen yıldan itibaren bölümümüzde Erasmus yer almakta. Geçen yıl ilk defa arkadaşlarımız Letonya ve İtalya'ya gittiler. Bu yıl proje daha kapsamlı oldu ve ülke sayımızla birlikte kontenjan sayımız da arttı. Portekiz ve Macaristan da ülkeler arasına dahil oldu. Eğer yeterli başarıyı gösterirseniz siz de Erasmuslu arkadaşlarımızın arasına katılabilirsiniz.
İki yıldır sürdürdüğümüz ve benim de dahil olduğum Çeşme'yi Bilmeyen Kalmasın adlı Rotary Kulübü ile ortak olduğumuz projeyle ilköğretim okullarındaki öğrencilere Çeşme tarihini anlatarak rehberlik deneyimi kazanıyoruz. Gönüllü olarak yaptığımız bu rehberlik deneyimi oldukça keyifli ve eğitici geçiyor.
Rehber olmak için ise kokart belgesine sahip olmamız gerekiyor. Peki kokart nedir ve nasıl alınır? Öncelikle kokart resmi olarak rehberlik mesleği yapmamızı ve bu işten para kazanmamızı sağlayan ve haklarımızı koruyan belgedir. Kokarta sahip olabilmemiz içinse bazı şartlar var. Anadolu turu bu şartlardan bir tanesi. Doğu ve Batı olarak iki etapta yapılan bu turun, doğu etabı ortalama 3700 tl iken, batı etabı ortalama 2500 tl'dir. Bir diğer şart ise YDS'den en az 75 almak zorundayız. Her yıl iki kere yapılan bu sınavdan okulu bitirmeden geçmenizi öneririm. Son şart ise okuldan mezun olmak tabiki.
'Rehber olduktan sonra iş bulabilir miyim?' diye korkunuz olmasın. Bir öğrenci olarak söylüyorum; Türkiye'nin alanında en iyi okulunda en iyi hocalarından eğitim görüyoruz. Bu eğitimi gerektiği gibi alıp, kendinizi geliştirdiğiniz sürece iş bulmak hiç sıkıntı olmayacaktır. Türkiye'nin en iyi rehberlerini mezun eden okulumuzda sizin de Egeli Rehberler ailesine dahil olmanızı isteriz.
Umarım bir öğrenci olarak size yeterince yardımcı olabilmişimdir. Size tavsiyem istediğiniz yerde, mutlu olacağınız bölümü tercih edin. Başarı devamında gelecektir.